آشنایی با اصول دکوراسیون مطب دندانپزشکی ۳

اصول طراحی مطب دندانپزشکی و پزشکی | طراحی مطب شیک و تخصصی

تاثیر رنگ و نور در طراحی مطب دندانپزشکی چیست؟

از آنجا که نور روح فضا است، در یک محـیط درمانی به خصوص مطب دندانپزشکی که اغلـب بیماران با ناراحتی های جسمـی یا روحی ناشی از مشکل جسمی شان مراجعه می کنند، وجود نوری مناسب و کافی ضروری است. رنگ، نور می‌توانند به ایجاد محیطی شفاف و زنده در مطب دندانپزشکی کمک کنند. باید در درجه اول به این نکته توجه کرد که دندانپزشکان آن مطب به چه رنگ‌هایی علاقه‌مند هستند؟ آیا ترجیح می‌دهند از رنگ‌های ملایم برای دیوارها و یونیت دندانپزشکی استفاده شود یا از رنگ‌های انرژی‌بخشی استفاده شود که روحیه و شادی را در پزشک و بیماران القا می‌کند.

بدون شک برای طراحی اتاق انتظار کودک استفاده از رنگ‌های شاد بسیار اهمیت دارد.

استفاده از این رنگها ذهن کودک راازفضای دندانپزشکی خارج و به فضاهای مورد علاقه اش نزدیک می کند. در انتخاب رنگ‌بندیدکوراسیون مطب دندانپزشکی باید به هماهنگی رنگ‌ها با یکدیگر دقت داشت. استفاده از رنگ‌های روشن مانند آبی ملایم یا کرم فضایمطب را وسیعتر جلوه می‌دهند بنابراین اگر فضای مطب کوچک است و ممکن است دلگیر به نظر برسد، می‌توان از این رنگ‌های روشن برای دیوارها استفاده کرد.

استفاده از آیینه‌ نیز می‌تواند به بزرگ‌تر جلوه دادن مطب کمک کند. رنگ‌های ملایم همچنین می‌توانند در آرامش درونی بیماران تأثیر داشته باشند.

 در مواردی مانند پروژه کلینیک دندانپزشکی ظفر که دارای چهار یونیت دندانپزشکی می باشد، هر فضا  طراحی رنگ های متفاوتی دارد تا بیماران تجربه های متفاوتی را داشته باشند.

 استفاده مطلق از نور سفید یا زرد به هیچ وجه توصیه نمی شود و ترکیب این دو رنگ با نصب لامپ‌های مناسب که باعث بوجود آمدن نوری شبیه نور روز میشود،مناسب است. انتخاب رنگ دندان برای انواع کامپوزیت‌ها و چینی‌ها در این شرایط و در این  نور آسان‌تر و صحیح‌تر است.

استفاده از رنگ در فضای مطب دندانپزشکی:

در انتخاب رنگ ها می بایست که از رنگ های آرامش بخش استفاده شود و این امر به موجب نوع کاربری محیط، بسیار حائز اهمیت است که طبیعتا این اقدام تاثیر بسیار زیادی در روند اجرای کار خواهد داشت. استفاده از تابلوهای نقاشی  در داخل اتاق های مطب دندانپزشکی باعث می شود مراجعان به این مرکز با یک محیط فرهنگی،درمانی مواجه شوند و بدین ترتیب بیمار باسرگرم شدن با تماشای آن محیط به نوعی از روند درمانهای استرس زا غافل میشود.

طراحی مطب دندانپزشکی از نظر کنترل عفونت

هدف از این بررسی تشریح نواحی مختلف یک مطب بر اساس کنترل عفونت و کارهایی که یک دندانپزشک قبل از احداث مطب خود باید مدنظر قراردهد

در تمامی مطب و کلینیک های دندانپزشکی باید فضای آبدارخانه و  اتاق استریلیزاسیون از نظر کنترل عفونت مجزا طراحی و اجرا شود بعضا در مواردی که از مطب های دندانپزشکی برای طراحی و اجرا بازدید داشته ایم این مورد را مشاهده کرده ایم که با اصول طراحی معماری داخلی مغایر میباشد.

یکی دیگر از موارد  اصول  طراحی مطب جداکردن فضای انتظار با بخش درمانی میباشد و بوسیله درب و راهرویی کوتاه این عمل قابل انجام هست. امروزه طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی  بر اساس اصول مهندسی، طبق نیاز افرادی که در آن محل کار می کنند و یا مراجعینی که به آنجا رفت و آمد می کنند انجام می گیرد.دراین اصول صرفا تجهیزات و ابزاری که در آن مکان مورد استفاده قرار میگیرد مطرح نمیباشد.

. در این صورت محیط دندانپزشکی تبدیل به محلی مناسب، جالب و آرامش بخش برای پرسنل آن محل خواهد شد که در این راستا مطبهای دندانپزشکی نیز چنین وضعیتی دارند.

دکوراسیون وطراحی مطب دندانپزشکی باید گویای خدماتی باشد که یک متخصص دندانپزشک می خواهد به بیماران خود ارائه دهد، مثل خدمات درمانی در یک محیط امن، زیبا و مطمئن  که البته اگر دندانپزشک دارای تخصص خاصی باشد به طور مثال اطفال ،جراحی  ویا … بهتر است دکوراسیون مطب مناسب با آن داشته باشد.

یک مطب یا کلینیک دندانپزشکی باید به شکل یک مکان امداد رسانی از سوی متخصص دندانپزشک و سایر پرسنل دندانپزشکی به مراجعین و بیماران باشد که این امر باعث رضایت و آسودگی خاطر بیمار تا حد امکان می شود. با فراهم آمدن چنین شرایطی، ترس و اضطراب در مراجعین پایین می آید و اعتماد آنها به کار دندانپزشک جلب می شود. بدین ترتیب مراجعه کنندگان می توانند به راحتی و بدون هیچ قید و بندی به چنین مکانی در رفت و آمد باشند.

اگر اصول مهندسی در طراحی و دکوراسیون یک مطب دندانپزشکی به خوبی رعایت شود نتیجه کار محیطی کاربردی و جالب، زیبا و راحت خواهد شد که همین عوامل باعث تبدیل مطب به مکانی شاد همراه با یک گروه و پرسنل فعال و پر کار خواهد شد. بنابراین می توان گفت امروزه در طراحی مطب دندانپزشکی حتماً باید از نظرات کارشناسانه طراحان متخصص کمک گرفت و باید دانست که عوامل زیادی در طراحی یک مطب کاربردی دندانپزشکی مؤثر هستند.

 

 🔸🔸🔸معماری داخلی بوم 🔸🔸🔸
پیشنهاد ما برای خلق یک فضای تازه با یک تماس امکان پذیر است🌿

شماره تماس : ٠٢١٢٢٢۴۶٣۵٢
شماره تلگرام : ٠٩١٢٣٠٢٨٨٣٠

 

اشتراک‌گذاری
, , , , ,
نوشتهٔ پیشین
دکوراسیون مطب
نوشتهٔ بعدی
ساختمان پلاسکو یادگار ۵۴ ساله تهران مدرن

مطالب مرتبط

فهرست