دکوراسیون مطب دندان پزشکی : فضای انتظار

اصول طراحی مطب دندانپزشکی و پزشکی | طراحی مطب شیک و تخصصی

 

نخستین قدم برای جلب اعتماد بیماران ، طراحی اتاق انتظار در جهت ایجاد آرامش آنان است و یکی از کلیدی ترین فضاهایی می باشد که طراحی آن باید با دقت و مهارت کافی انجام شود زیرا مراجعه کنندگان در اولین برخورد وارد فضای انتظار شده و زمانی را در آن سپری میکنند و فرصت دیدن و بررسی کردن جزییات را دارند و همه اشخاصی که انتظار کشیدن در اتاق های انتظار دندانپزشکی را تجربه کرده اند، می دانند که این فضا، مکانی استرس آور و کسل کننده است. این درحالی است که با یک طراحی داخلی مناسب برای این فضا می توان تا حد زیادی این تجربه را تغییر داد.

طراحی معماری داخلی در ابعاد مختلف بر فضای شما تاثیر می گذارد و مکان شما را به محلی برای آرامش تبدیل می کند. این تاثیرات در سطوح مختلفی ایجاد می شود.

  1. تاثیرات فیزیکی وساختاری :

شامل تغییرات اساسی در ابعاد و اندازه های فضاها باتوجه به کاربری آنهاست. برای مثال: فضای انتظار برای یک مطب دندان پزشکی اطفال با یک مطب متخصص چشم از نظر اصول کمیت فضا متفاوت بوده و نیاز به رعایت استانداردهای مخصوص به خود را دارد تا بتواند مصرف کننده خود را به خوبی در خود جا دهد.

  1. تاثیرات کیفی

شامل استفاده مناسب و به جا از متریال و رنگ در بخش های مختلف مطب دندانپزشکی و استفاده علمی از انواع نور مصنوعی  برای ایجاد فضایی مناسب و شفاف برای کار دندانپزشکان می باشد.

  1. تاثیرات جوی و سبکی

شامل حس و انرژی مصرف کنندگان می باشد که در زمان بازدید از دو مکان مشابه (مطب دندانپزشکی) تجربه متفاوتی را گزارش می کنند و در یکی احساس آرامش و در دیگری احساس ترس را تجربه کرده اند.

پنج  پیشنهاد موثر برای تغییر دکوراسیون مطب :

  1. گروه هدف را مشخص کنید

در ابتدا باید گروه هدف خود را مشخص کنید چرا که دکوراسیون مطب شما باید براساس نیازها و خواسته های بیماران شما طراحی شود، به طور مثال در مطب یک متخصص اطفال می توان از اسباب بازی های بادوام استفاده کرد، دیوارها را با کاغذ دیواری شاد و رنگارنگ که مناسب کودکان باشد، پوشاند و یک تلویزیون دراتاق انتظار قرار داد که فیلم های کودکانه پخش   می کند. البته همراه بیمار را هم نباید از یاد ببرید. صندلی های راحت و مناسب برای بزرگسالان در اتاق انتظار قرار دهید و چند مجله هم برای مطالعه و سرگرم شدنشان روی میزها بگذارید.

 

  1. فضایی کمی هنرمندانه

نظرتان در مورد استفاده از یک یا چند اثر هنری برای مطب و اتاق انتظارتان چیست؟ یادتان باشد مطب دندان پزشکی شما به نوعی منعکس کننده ی سلیقه و نوع نگاه شما به زندگی است، بنابراین سلایق و علایقتان را در معرض دید قرار دهید؛ به طور مثال اگر اهل یک ورزش مثل والیبال هستید، میتوانید از عکس ها یا نقاشی هایی که حس حرکت و پویایی را در مخاطب خود ایجاد میکند، استفاده کنید. یا اگر اهل نگهداری از گل و گیاه هستید، چرا یک گلدان زیبا در اتاق انتظار نمی گذارید؟ یا یک نقاشی زیبا از گل مورد علاقه تان را به دیوار نمی آویزید؟ شاید هم وقتی روپوش پزشکی تان را از تن درمی آورید، ترجیح   می دهید یک فیلم کلاسیک تماشا کنید. در این صورت می توانید از پوسترهای فیلم های مورد علاقه تان برای تزیین مطب کمک بگیرید یا اینکه مجله های فیلم را در اتاق انتظاربگذارید تا بیمارانتان در زمان انتظار،آن ها را ورق بزنند. واقعیت این است که تزیینات شخصی منحصر به فرد می تواند به بیماران کمک کند تا ارتباط عمیق تری با دندانپزشک خود برقرار کنند.

 

  1. دکوراسیونی برای جلب اعتماد بیمار در مطب دندان پزشک

تزیین مطب دندان پزشک یا هر پزشک دیگر با قاب های دانشنامه هایش، مدارکش یا دیگر دستاوردهای پزشکی او راه موثری برای جلب اعتماد و احترام بیماران است.

یکی دیگر از روش های جلب اطمینان بیمار تابلوی اعلانات با عکس های مشترک با بیماران، کارت های تبریک، یادداشت های تشکر یا دیگر اشکال ارتباطی است که از بیماران به دست پزشک خود رسیده است؛ بنابر این از این منابع به جای اینکه در ته کمد خانه تان نگهداری کنید در مطب خود دیواری را به آن اختصاص دهید که در معرض دید مراجعه کنندگان باشد.

  1. مطب دندان پزشکی = جایی برای آرامش

پژوهش ها حاکی از این است که گیاهان باعث ایجاد احساس امنیت و سرزندگی در افراد می شوند. ( در مقاله ای جداگانه به معرفی انواع گیاهان مناسب برای فضای داخلی و نحوه نگهداری و تاثیر آن بر روحیه فضا خواهیم پرداخت).

وقتی بیماران گیاه سالم و سرزنده را در مطب  پزشک می بینند، این پیغام را دریافت می کنند که این پزشک مراقبت کننده خوبی است.

اطمینان حاصل کنید که راحتی ونیازهای بیماران را در زمان طراحی دکوراسیون مطب خود در نظر گرفته اید. بهتر است فضایی برای وسایل همراه بیمار در نزدیکی یونیت های دندان پزشکی در نظر بگیرید که در حین درمان در معرض دید بیمار باشد.

  1. هوای بیماران خود را داشته باشید

مطب دندان پزشکی نیاز به تهویه مناسب دارد و اجازه دهید هراز چندگاهی هوای تازه وارد فضای مطب شما شود. برای نیاز های عمومی بیماران خود احترام قائل شوید؛ دستمال کاغذی، لیوان یک بار مصرف و آب |آشامیدنی از نیاز های اولیه هر مراجعه کننده ای می باشد و یادتان باشد از منشی بخواهید مجله های قدیمی وپاره و کثیف را از روی میز اتاق انتظار جمع کند و مجله های جدید به جای آنها بگذارد.

به خاطر داشته باشید که صندلی های اتاق انتظار مطبتان باید ساده و راحت باشند و طوری چیده شوند که بیمار فضای کافی داشته باشد. چیدن بسیار نزدیک صندلی ها برای بیماران احساس ناراحتی ایجاد می کند.

نور اتاق انتظار باید طوری باشد که بیماران بتوانند در آنجا مطالعه کنند ولی نباید آنقدر زیاد باشد که باعث آزار چشم بیماران شود.

پخش یک موسیقی آرام بدون کلام هم در فضای انتظار ایده ی خوبی است. موسیقی بر سلامت عاطفی و جسمی،عملکرد اجتماعی، توانایی ارتباط و مهارت های ارتباطی تاثیر می گذارد.

 

اشتراک‌گذاری
, , , ,
نوشتهٔ پیشین
آیا تغییر دکوراسیون مطب دندانپزشکی نیاز به صرف هزینه زیادی دارد؟
نوشتهٔ بعدی
دکوراسیون مطب دندانپزشکی

مطالب مرتبط

فهرست