مبانی طراحی داروخانه
در طراحی داخلی داروخانه ها، مهمترین موضوع حول محور رضایت مشتری و کاهش خطای توزیع می گردد.
برای فروش بیشتر در داروخانه باید یک طراحی منحصر به فرد را ایجاد کرد تا هم به جذب مشتری بیانجامد، هم اعتبار داروخانه را در آن محل بالا ببرد.
مطلب پیشنهادی : طراحی داروخانه
فهرست عناوین
فضاهای داروخانه
داشتن یک ورودی مناسب،برای کالاهای ورودی و فضای ذخیره مواد دارویی در انبار ،
دفتر و محل استراحت کارکنان از جمله فضاهای الزامی در داروخانه ها میباشد.
در طراحی داروخانه باید به فضای ظاهری داروخانه اهمیت داد، همچنین داروخانه را طوری طراحی کرد
که در بخشهای مختلف رفت آمد های بیهوده صورت نگیرد.
در داروخانه در واقع قیمت و کیفیت ،رقابت آنچنانی ندارد و دکوراسیون داخلی داروخانه مهمترین بخش است.
برای مثال :می توانیم این گونه عنوان کنیم که وقتی شما وارد یک فروشگاه میشوید،
محیط تمیز و راحت و زیبای فروشگاه می تواند شما را جذب خرید لوازم آن فروشگاه کند.
زیبایی ظاهری و منحصر به فرد بودن یک دارو خانه میتواند بر کسب و کار شما تاثیر زیادی بگذارد.
مراجعهکنندگان فکر کنند که در این دارو خانه به شکل مدرن طراحی شده است و احساس مرتبی و راحتی در آن به آن به آنها دست دهد و باعث افزایش فروش شما می شود.
قطعاً یک داروخانه اگر برای اینکه تبدیل به یک یک برند موفق شود باید به جزئیات توجه کند و در قدم اول باید به ظاهر کسب و کار خود اهمیت دهد در غیر این صورت ممکن است با شکست مواجه شود.
در کنار همه این موارد داروخانه باید طراحی با استانداردهای مشخص برای افراد معلول داشته باشد.
ما این مورد را در نظر بگیرد که ورودیها، راهروها، پیشخوان ها و صندلی ها برای مشتریانی که از ویلچر و واکر استفاده میکنند،محدودیت حرکتی به وجود نیاورند و همین احساس راحتی باعث افزایش فروش داروخانه می شود.
محوطه ورودی و پذیرش نسخه در داروخانه
پذیرش نسخه حتماً باید در مرکز فضا قرار داشته باشد تا به اندازه کافی فضا در اطراف خود داشته باشد.
همراه با سیستم های کامپیوتری و تلفنی که مشتریان بتوانند به راحتی هم این فضا را پیدا کنند،
هم فضا برای درخواست خود و دادن نسخه خود داشته باشند که معمولاً حداقل ۸ فوت فضای پیشخوان را برای مناطق کاری در نظر گرفته می شود.
محوطه تحویل دارو
به علت حواس پرتی ها و وقفه هایی که در خطای تجویز نسخه دارو می تواند رخ دهد، در محوطه تحویل دارو باید آکوستیک صوتی داشته باشد.
یا با فعل های صوتی آویزان پشت میز تحویل و نزدیک به انبار دارو داشته باشد و این فضا بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ فوت مربع برای نگهداری داروها ومحصولات دارویی آرایشی در نظر گرفته می شود.
مطلب پیشنهادی : بازسازی داروخانه
محوطه مشاوره و انتظار
یک پنجره برای تحویل دارو در نظر بگیرید و یک پنجره مشاوره جدا و دور از محل تحویل دارو در نظر بگیرید.
برای عملی شدن این کار باید یک فضای انتظار مشتری در جلو و در بین قسمتهای تحویل را انبار ایجاد کرد
در قسمت انتظار راهروهای داروخانه را به گونهای طبقه بندی و طراحی کنید که عمود بر پیشخوان داروخانه باشد تا داروسازان و دستیاران امکان پاسخگویی و هم دید به مشتری را داشته باشند.
مطلب پیشنهادی: طراحی داخلی داروخانه
رنگ داروخانه
داروخانه باید دارای تم رنگی داشته باشد. بیشتر رنگ های سفید و بژ می تواند حس کلینیکی را به مشتری القا دهد.
اما در سالهای اخیر برندهای مشهور با ترکیب چند رنگ ،جنب و جوش را هم در این ترکیب قرار دادند.
یک طرح رنگ ایدهآل جذاب باعث میشود مراجعهکنندگان احساس راحتی بیشتری در داروخانه داشته باشند و حتی مدت زمان بیشتری را در داروخانه بگذرانند.
همینطور یک طراحی رنگی ضعیف و یک طراحی ضعیف می تواند تاثیر عکس داشته باشد.
کلام آخر
با توجه به صحبتهای بالا رنگ های مورد نظر برای داروخانه باید طوری باشد که محیط را آرام و قابل اعتماد برای مشتریان جلوه دهد.
برای جلوگیری از یک محیط رنگارنگ و ناآرام سعی کنید در طراحی داروخانه بیشتر از سه رنگ را با یکدیگر ترکیب نکنید.
در ادامه چند نمونه از طراحی داروخانه ها در سبک های مختلف ببینید و ایده بگیرید.
مبانی طراحی داروخانه
طراحی مطب توسط بوم آرچی
مرکز بوم آرچی متخصص در امر طراحی کلینیک میباشد و پروژه های زیادی را در زمینه طراحی مطب دندانپزشکی و پزشکی انجام داده است. بنابراین اگر شما نیز قصد راه اندازی مطب را دارید، میتوانید طراحی داخلی و دکوراسیون آن را به ما بسپارید. برای مشاهده ی پروژه های انجام شده توسط مرکز بوم آرچی، اینجا کلیک کنید.
طراحی مطب بوم
برای مشاوره ی اولیه رایگان، آشنایی بیشتر با پروژه های انجام شده (از مرحله صفر تا تحویل نهایی)، اجرای تاسیسات و جزییات اجرایی با ما تماس بگیرید.
شماره تماس : 22246352-021
تلفن همراه : 30 88 302 0912
مبانی طراحی داروخانه